PUPUH II
K I N A N T H I
01 Padha gulangen ing kalbu, ing
sasmita amrih lantip, aja pijer mangan nendra, kaprawiran den kaesthi pesunen
sariranira, sudanen dhahar lan guling.
Kalian
biasakanlah megasah kalbu, agar (pikiranmu) tajam menangkap isyarat, jangan
hanaya selalu makan dan tidur, jangkaulah sikap kepahlawanan, latihlah dirimu
dengan mengurangi makan dan minum.
02 Dadiya lakunireku, cegah dhahar
lawan guling, lawan aja asukan-sukan, ang
anggoa sawatawis, ala watake wong
suka, suda prayitnaning batin.
Jadikan sebagai
lelakon, kurangi makan dan tidur, jangan gemar berpesta pora, gunakan
seperlunya (karena) tabiat orang yang gemar berpesta pora adalah berkurangnya
kepekaan batin.
03 Yen wus tinitah wong agung,
aja sira gumunggung dhiri, aja raket lan wong ala, kang ala lakunireku, nora
wurung ngajak-ajak, satemah anenulari.
Jika kau sudah
ditakdirkan menjadi pembesar, janganlah menyombongkan diri, jangan kau dekati
orang yang memiliki tabiat buruk dan bertingkah laku tidak baik, sebab suka
atau tidak suka (hal itu) akan menular padamu.
04 Nadyan asor wijilipun, yen
kelakuane becik, utawa sugih carita, carita kang dadi misil, iku pantes
raketana, darapon mundhak kang budi.
Sekalipun
berasal dari keturunan kelas bawah, namun memiliki kelakuan yang baik atau
memiliki banyak cerita yang berisi (berguna), dia patut kau gauli, (hal itu)
akan menambah kebijaksanaanmu.
05 Yen wong anom pan wus tamtu,
manut marang kang ngadhepi, yen kang ngadhep akeh bangsat, nora wurung bisa
anjuti, yen kang ngadhep keh durjana, nora wurung bisa maling.
Jika masih
muda, biasanya mengikuti lingkungan, jika di lingkungan itu banyak penjahat,
maka jahatnla ia. Jika di lingkungannya banyak pencuri, maka ia pun pandai
mencuri.
06 Sanadyan ta nora melu, pasthi
wruh solahing maling, kaya mangkono sabarang, panggawe ala puniki, sok weruha
nuli bisa, iku panuntuning eblis.
Meskipun tidak
ikut (mencuri) pasti mengetahui bagaimana cara mencuri. Demikanlah (karakter)
semua perbuatan jelek, awalnya hanya tahu, kemudian bisa melakukan, itulah
bujukan iblis.
07 Panggawe becik puniku,
gampang yen wus den lakoni, angel yen durung kalakyan, aras-arasen nglakoni,
tur iku den lakonana, mupangati badaneki.
Perbuatan yang
benar itu akan mudah jika sudah dilaksanakan, terasa sulit jika belum
dilakukan, enggan melaksanakan, namun jika dilakukan (hal itu) akan bermanfaat
bagi jiwa raga kita.
08 Yen wong anom-anom iku, kang
kanggo ing masa iki, andhap asor kang den simpar, umbag gumunggunging dhiri,
obral umuk kang den gulang, kumenthus lawan kumaki.
Para pemuda di
masa sekarang meninggalkan sopan santun dan rendah hati, sebaliknya mengumbar
kesombongan dan tinggi hati.
09 Sapa sira sapa ingsun, angalunyat
sarta edir, iku wewatone uga, nom-noman adoh wong becik, emoh angrungu carita,
carita ala miwah becik.
04 Nanging yen sira ngguguru kaki,
amiliha manungsa kang nyata, ingkang becik martabate, sarta kang wruh ing
kukum, kang ngibadah lan kang ngirangi, sukur oleh wong tapa, ingkang wus
amungkul, tan mikir pawewehing liyan, iku pantes sira guronana kaki, sartane
kawruhana.
Meskipun begitu,
jika engkau berguru, Nak. Pilihlah guru yang sebenarnya, tinggi martabatnya,
memahami hukum, dan rajin beribadah. Syukur-syukurjika kau temukan seorang
pertapa yang tekun dan tidak mengharapkan imbalan orang lain, dia pantas kau
gurui. Serta ketahuilah
05 Lamun ana wong micareng
ngelmi, tan mupakat ing patang prakara, aja sira age-age, anganggep nyatanipun,
saringana dipun baresih, limbangen lan kang patang, prakara rumuhun, dalil
qadis lan ijemak, myang kiyase papat iku salah siji, anaa kang mupakat.
Jika seseorang
berbicara tentang ilmu, tetapi tidak sesuai dengan empat hal, janganlah engkau
terlalu cepat menganggap benar adanya. Saringlah agar bening dan ukurlah dengan
empat hal, yaitu dalil, hadis, ijmak, dan kiyas. Salah satu dari keempat hal
itu harus ada yang sesuai.
06 Nora kena lamun den antepi,
yen ucula sing patang prakara, nora enak legetane, tan wurung ningal wektu,
panganggepe wus angengkoki, nora kudu sembahyang, wus salat katengsun, banjure
mbuwang sarengat, batal karam nora nganggo den singgahi, bubrah sakehing
tata.
Tidak boleh kau
terima (isyarat) jika lepas dari empat hal tadi, karena biasanya tidak baik.
(kau akan) merasa sudah menjalankan ‘laku’ sehingga yidak harus sembahyang,
akhirnya meninggalkan syariat, tidak perlu tahu mana yang haram dan batal. Hal
itu akan merusak aturan.
07 Angel temen ing jaman
mangkin, ingkang pantes kena ginuronan, akeh wong njaja ngelmune, lan arang
ingkang manut, yen wong ngelmu ingkang netepi, ing panggawene sarak, den arani
luput, nanging iya sasenengan, nora kena den uwor kareping janmi, papancene
priyangga.
Memang sulit
mencari seseorang yang patut kau gurui di zaman ini. Banyak yang menjajakan
ilmu tetapi jarang yang mengikutinya. Jika seseorang berilmu dan menjalankan
lakunya dengan benar, malah dianggap salah. Namun itu hak masing-masing,
tidak boleh kau samakan keinginan orang, masing-masing memiliki perbedaan.
08 Ingkang lumrah ing mangsa
puniki, apan guru ingkang golek sabat, tuhu kuwalik tingale, kang wus lumrah
karuhun, jaman kuna mapan si murid, ingkang padha ngupaya, kudu anggeguru,
samengko iki tan nora, Kyai Guru naruthuk ngupaya murid, dadiya kanthinira.
Yang biasa
terjadi pada masa kini adalah guru yang mencari murid, itu tampak sangat ironis
dengan kebiasaan yang terjadi di masa lalu. Zaman dulu murid yang berusaha
mencari dan harus berguru, sekarang tidak begitu, malah guru yang ke sana ke
mari mencari murid. Jadikan sebagai pengangan (kanthinira merupakan isyarat
pola tembang berikutnya, yaitu Kinanthi).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar