PUPUH XII
S I N O M
01 Ambeke kang wus utama, tan
ngendhak gunaning jalmi, amiguna ing aguna, sasolahe kudu bathi, pintere den
alingi, bodhone didokok ngayun, pamrihe den inaa, mring padha padhaning jalmi,
suka bungah den ina sapadha-padha.
Perilaku orang yang telah
mencapai tataran sempurna tidak akan membatasi atau mencela kepandaian orang
lain, kepandaiannya disembunyikan sedangkan kebodohannya ditampilkan agar
dihina, jangan sampai ada yang menyebutnya pandai, ia merasa bahagia jika ada
yang menghinanya
02 Ingsun uga tan mangkana,
balilu kang sun alingi, kabisan sun dokok ngarsa, isin menek den arani,
balilune angluwihi, nanging tenanipun cubluk, suprandene jroning tyas, lumaku
ingaran wasis, tanpa ngrasa prandene sugih carita.
Aku pun tidak begitu, kebodohankulah
yang aku tutupi dan kepandaianku yang aku kedepankan karena malu jika disebut
bodoh oleh orang lain, padahal aku bodoh namun ingin disebut pandai sehingga
tanpa sadar (aku) banyak bercerita bohong
03 Tur ta duk masihe bocah, akeh
temen kang nuruti, lakune wong kuna-kuna, lelabetan kang abecik, miwah carita
ugi, kang kajaba saking embuk, iku kang aran kojah, suprandene ingsun iki, teka
nora nana undaking kabisan.
Padahal ketika
aku masih kecil banyak yang bercerita tentang perilaku orang jaman dulu
mengenai pengabdian yang baik serta cerita, termasuk cerita yang tidak benar
adanya yang disebut dongeng, meskipun demikian, kepandaianku tidaklah bertambah
04 Carita nggonsun nenular, wong
tuwa kang momong dingin, akeh kang padha cerita, sun rungokna rina wengi,
samengko isih eling, sawise diwasa ingsun, bapa kang paring wulang, miwah ibu
mituturi, tatakrama ing pratingkah karaharjan.
Adapu cerita yang kuberikan
ini kuturunkandari orang tua yang mengasuhku dulu, banyak cerita yang
kudengarkan baik siang maupun malam sampai sekarang masih aku ingat. Setelah
aku dewasa, ayah yang memberiku nasihat, sedangkan ibu yang mengingatkan
tentang tata karma dan tingkah laku kebaikan
05 Nanging padha estokana,
pitutur kang muni tulis, yen sira nedya raharja, anggone pitutur iki,
nggoningsun ngeling-eling, pitutur wong sepuh-sepuh, mugi padha bisa, anganggo
pitutur iki, ambrekati wuruke wong tuwa-tuwa.
Namun turitilah nasihat
yang tertulis ini, jika kau menghendaki keselamatan, laksanakan nasihat yang
kuingat dari tetua, mudah-mudahan kalian dapat melaksanakan nasihat ini,
sebab ajaran orang tua akan membawa berkah
06 Lan aja nalimpang madha,
mring leluhur dhingin dhingin, satindake den kawruhan, ngurangi dhahar lan
guling, nggone ambanting dhiri, amasuh sariranipun, temene kang sinedya,
mungguh wong nedheng Hyang Widdhi, lamun temen lawas enggale tinekan.
Dan jangan ada yang berani
mencela leluhur. Pahami laku berupa mengurangi makan dan tidur dengan cara
‘menyakiti’ diri untuk membersihkan diri sehingga akhirnya tercapai segala yang
diinginkan. Adapun orang yang memohon kepada Yang Mahakuasa, cepat atau lambat
akan dikabulkan jika sungguh-sungguh.
07 Hyang sukma pan sipat murah,
njurungi kajating dasih, ingkang temen tinemenan, pan iku ujare Dalil, nyatane
ana ugi, nenggih Ki Ageng Tarub, wiwitira nenedha, tan pedhot tumekeng siwi,
wayah buyut canggah warenge kang tampa.
Bukankah Yang
Mahamulia itu memiliki sifat Mama Pemurah yang mengabulkan segala keinginan
yang sungguh-sunguh. Bukankah demikian yang dikatakan hadits. Buktinya juga
ada. Ki Ageng Tarub tak henti-hentinya memohon sehingga anak, cucu, buyut,
canggah, wareng ikut mewarisinya
08 Panembahan senopatya, kang
jumeneng ing Matawis, iku barang masa dhawuh, inggih ingkang Hyang Widdhi,
saturune lestari, saking berkahing leluhur, mrih tulusing nugraha, ingkang keri
keri iki, wajib uga niruwa lelakonira.
Panembahan Senopati yang
memerintah di Mataram pun berkesesuaian dengan dengan anugrah Yang Mahaesa
keturunasnnya berkuasa turun temurun dari berkah leluhur . agar berkahmu
lestari, seyogyanya kau ikuti laku
09 Mring leluhur kina-kina,
nggonira amati dhiri, iyasa kuwatanira, sakuwatira nglakoni, cegah turu
sathithik, lan nyudaa dhaharipun, paribara bisaa, kaya ingkang dingin dingin,
aniruwa sapretelon saprapatan.
Para leluhur jaman dulu.
‘Menyiksa diri sudah barang tentu semampumu, semampu kau melaksanakannya.
Kurangi sedikit tidur dan makanmu. Tidak perlu meniru seluruhnya perilaku
leluhur, sepertiganya atau seperempat saja sudah cukup
10 Pan ana silih bebasan, padha
sinauwa ugi, lara sajroning kapenak, lan suka sajroning prihatin, lawan ingkang
prihatin, mana suka ing jronipun, iku den sinauwa, lan mati sajroning urip,
ingkang kuna pan mangkono kang den gulang.
Bukankah ada
peribahasa ‘belajarlah dalam nikmat, sakit dalam sehat, senang dalam
penderitaan, prihatin dalam kesukaan, dan matilah dalam hidup. Begitulah laku
orang jaman dulu
Tidak ada komentar:
Posting Komentar